سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۳، ۱۳۹۲

گاز

نشسته ام پشت میز، پشت این دستگاه حراف که همیشه صدای آن شرکتی ها از آن در می آید و صدای ما را هم بهشان می رساند. جلسه گزارش هفتگی به سه تا مدیر پروژه های آن شرکتی ها. مدیرم طبق معمول مرا گذاشته به حال خودم که با این سه نفر تنهایی پشت این دستگاه گفت و شنود حرف بزنم. لیست مواردی را که می خواهم گزارش دهم، جلویم گذاشته ام. بعد از این دو ماه سر و کله زدن با مدیرهای مو از ماست بیرون کش شرکت آن طرفی، آن هم با زبان شکسته بسته ام، کم کم دارم یاد می گیرم چه طوری گزارش پیشرفت دهم؛ چه چیزهایی را مطرح کنم و چه جوری مشکلات را دسته بندی و خلاصه کنم.

دارم حرف می زنم که مدیر خیلی بزرگ وارد اتاق می شود. نگاهی می کند و می پرسد آیا با آن شرکتی ها حرف می زنم.

من معمولا با مدیر مستقیم خودم حرف می زنم، خیلی کم با مدیر خیلی بزرگ سر و کار دارم. خیلی برایش احترام قایل هستم. به نظرم از آن مدیرهایی است که با تجربه و مهارت های انسانی جلو رفته. با این حال، برایم پر از هیبت است، ازش کمی می ترسم. بعد از جلسه می آید سراغم و کمی از ساختار جلسه پرس و جو می کند و این که چه اطلاعاتی را چه طور در میان می گذارم. بعد نگاه عاقلانه ای به من می کند و می گوید:

- وقتی سگی می خواهد گازت بگیرد، باید عقب بنشانیش. وگرنه همیشه عادت می کند گازت بگیرد...

جمله اش در گوشم زنگ می زند...

۴ نظر:

بهاره گفت...

رابطه وندور و اپراتور همیشه همینطوریه. به شخص خودت نگیر. من هم همیشه به پیمانکارام فشار می آوردم ولی می تونی در فیس بوک ببینی که چه دوستیم.

قاصدک وحشی گفت...

سلام بهاره،

آره، همین جوره. ما هم همیشه با هم خوش و بش می کنیم و گاهی هم به هم می تازیم :) این جمله مدیر بزرگم برام خیلی جالب بود؛ فارغ از کار، احساس می کنم کلا این جمله ش معنی داره تو رفتارهام. هنره که آدم بدونه هر رابطه انسانی رو چه جوری مدیریت کنه حداقل از طرف خودش. همین که بدونه به کسی اجازه نده روش راه بره و پاش رو از حد خودش فراتر بگذاره، خیلی توانمندیه خوبی. نیازی به دعوا کردن هم نداره، رفتار و گفتار و منش آدم می تونه این رو تعیین کنه. فکر می کنم یادگیری این خیلی کمک کننده است هم برای خود آدم هم برای سلامت روابط شخصی، اجتماعی و کاری.

mohammad:) گفت...

این جمله از اون جمله هاست که تا همیشه باهام می مونه :)

بعضی از این مدیر ها واقعا مدیرن :)

قاصدک وحشی گفت...

آره، بعضی از مدیرها واقعا مدیر هستن، بدون مدرک و تحصیلات خاص، بیش تر بر اساس تجربه و مهارت های رفتاری و انسانی :)